Arviointityöryhmän erikoissairaanhoitoon kohdistetut vaateet

Julkaistu

Kategoria

Pidin aluevaltuustossa 5.5. puheenvuoron koskien arviointityöryhmän erikoissairaanhoitoon kohdistuvista vaateista. Nostin samalla esiin peruspalveluiden heikon resurssoinnin, jonka katson olevan merkittävässä roolissa palvelurakenteen siirryttyä vuosien saatossa raskaisiin ja erityistason palveluihin.

Arviointityöryhmän vaateet erikoissairaanhoidon osalta kohdistuvat palvelujen saattamisesta keskittämisasetuksen mukaiseksi. Läpinäkyvä arvio erikoissairaanhoidon laajuudesta on Keski-Suomen etu. Suuria muutoksia tuskin on tulossa. Käsitykseni mukaan Novan erikoissairaanhoidon kustannusrakenne on maan keskitasoa.  Mikäli keskittäminen osoittaisi merkittäviä kustannussäästöjä tai potilaiden hoidon sujuvoitumista, näyttäytyisi keskittäminen järkevänä. Aihetta käsiteltäessä on syytä muistaa, että potilasta hoitava hyvinvointialue laskuttaa aina täysimääräisesti hoitokustannukset potilaan omalta hyvinvontialueelta. Omaa kustannusrakennetta voimme säätää, mutta laskutettavaa emme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikä tehokkuutta olisi vielä mahdollista parantaa erikoissairaanhoidossa esimerkiksi käyntien sisältöjä ja ammattilaisten ajankäyttöä tehostaen.

Yleisesti ottaen, arviointityöryhmän huomiot ovat koskeneet Keski-Suomen raskasta ja erikoistasoista palvelurakennetta. Perustasolla työskentelevät ovat olleet resurssien riittämättömyydestä huolissaan pitkään eikä arviointiryhmän havainnoissa ole mitään yllättävää. On itsestään selvää, että mikäli perustason palvelut ovat liian niukasti resursoidut ja saatavuus heikkoa, komplisoituu osa tilanteista ja ohjautuu väistämättä raskaampiin ja kalliimpiin palveluihin. Mikäli tätä halutaan muuttaa, on siirryttävä juustohöylällä kaikilta sektoreilta leikkaamisesta aidosti siihen, että avataan hyvinvointialueen budjetti ja kohdistetaan resursseja peruspalveluihin niin sosiaali- kuin terveyspuolella. Itse näen tämän täysin välttämättömänä, jotta raskaiden palveluiden tarvetta saadaan aidosti vähennettyä ja väestön hyvinvointia ja terveyttä parannettua. Toiveeni kohdistuvatkin nyt juuri aloittaneeseen hyvinvointialuejohtaja Vuorelaan. Tarvitaan vahvaa johtajuutta ja visiota, jolla väestön hyvinvointia ja terveyttä saadaan kohennettu pidemmällä aikavälillä!